Wednesday 4 November 2015

Teknik Berjalan Untuk Mendaki dan Menuruni Pegunungan


Berjalan..... Mengapa? Cara berjalan yang salah boleh menyebabkan kaki cepat melecet, luka sehingga bengkak karana salah pendakian. Berjalan di gunung harus dilakukan dengan langkah yang perlahan. Langkah yang terlalu panjang @ lebar akan menyusahkan keseimbangan badan, kerana gunung yang curam akan menyebabkan berat badan kita sudah bertambah dengan beban di punggung. Silap haribulan, jatuh ke gaung lah kita. So, berhati-hati ok.


Berjalan dengan badan yang lurus untuk mengeimbangkan badan atas dan bawah. Pastikan bebanan pada pinggang, bukan lutut. Selalu bertumpu pada tumit saat kaki sampai ke tanah, kaki harus sedikit membengkok dengan santai, tidak boleh lurus, dan jatuh sejajar dengan badan. Mengambil jarak langkah yang terlalu lebar dari badan sangat tidak disarankan kerana akan beresiko cedera lebih besar dan menggunakan tenaga yang banyak. Apabila kaki mendarat sepenuhnya, maka berat tubuh badan akan bertumpu pada seluruh permukaan kaki sebelum memulakan perjalanan semula.

Tumpuan berat kini akan beralih pada kaki sebelah, dimana kaki Anda yang akan melangkah maju menjadi tuas yang kuat untuk mendorong tubuh kedepan, gunakan kelima jari kaki Anda untuk mencengkeram pijakan sehingga keseimbangan melangkah kedepan. Lakukan hal ini dengan perlahan, tidak terburu – buru yang boleh mencederakan kaki apabila menampung terlalu berat badan. Saat berjalan tangan hendaklah tetap berada di samping badan, bukan di depan bahu. Lebih baik lagi bila menggunakan Trekking Pole untuk membantu memudahkan tumpuan beban pada tubuh.



Selanjutnya adalah ketika berjalan pada tanjakan naik. Tetap gunakan langkah sejajar dengan badan atas, tidak membongkok. Posisi badan agak bersandar kedepan, tapi tidak membengkok. Buat gerakan mendorong kedepan dengan kaki belakang yang lurus, sedang kaki depan menapak perlahan. Bila Anda menggunakan trekking pole, tempatkan disisi badan Anda, tidak didepan, tidak juga terlalu jauh, untuk menstabilkan keseimbangan badan saat melangkah.




Saat menuruni tanjakan, tetap gunakan tumit dahulu saat mendarat dengan kaki yang dibengkokan perlahan, tidak lurus. Hal ini untuk menghindari terjadinya cedera pada sendi lutut. Bila Anda menggunakan Trekking Pole, panjangkan jangkauannya untuk memudahkan tumpuan badan saat menuruni tanjakan. Hindari juga kebiasaan memutar engkel kaki dengan tujuan menyesuaikan kaki dengan medan. Berjalan sejajar saja sudah cukup.



Memang setiap saat kita menggunakan kaki untuk berjalan dan memulakan pendakian, medan yang ditempuh sangat berbeza, bukan jalan yang halus terus menerus. Lebih penting lagi untuk memilih kasut yang benar – benar sesuai untuk trek yang ditempuh. Kasut yang sesuai dan ringan adalah paling baik. Kaki juga harus ada ruang untuk menghindari melecet dan luka.


No comments:

Post a Comment

Gunung Rajah VIA KKB Daypack

Assalamualaikum Hikers...   Kali ni hakak pergi ke Gunung Rajah VIA Kuala Kubu Bharu... Bila ingat kembali, masa zaman dulu naik Gunung Ra...