Thursday 17 January 2019

Gunung Bujang Melaka 2019

Gunung Bujang Melaka

Mendaki gunung Bujang Melaka ini Hakak anggap sebagai latihan dan persediaan untuk xpdc mendaki Trans TNBYY , Korga & Gunung Kerinci pada bulan hadapan.. Telah menjadi kebiasaan mendaki gunung di Malaysia sebelum mendaki gunung yang melebihi ketinggian 2000 meter sebagai warming-up.. 


Gunung Bujang Melaka


Gunung Bujang Melaka terletak di Kampar Perak dengan ketinggi 1234 meter dan amat sesuai untuk training yang Hardcore memandangkan Gunung ini kategori mencabar.. Awal bulan Januari 2019 hakak mengambil peluang bersama rakan-rakan yang bersama-sama yang mendaki TNBYY pada minggu depan.. Last Training bagi menguatkan stamina.. Kami berkumpul di Masjid An Nur di Kampar dan memulakan pendakian sekitar pukul 8.30 pagi.. 


Mula Pendakian - 8.30 pagi
Kem Balak - 9.25 pagi 
Kem Lebah - 11.30 pagi
1.63 km
Permatang - 12.30 tgh
2.33 km
Puncak Gunung Melaka - 1.00 Tgh 
3.53 km



Kami kemudiannya mendaki secara santai setelah segala keperluan lengkap dan bersedia. Pendakian awal kami menyusuri anak sungai..2 jam pertama mendaki, trek agak landai.. Melalui kebun buah, hutan dan kebun getah sehingga ke pondok terakhir orang asli.. Dan lagi makan Buah Durian dengan izin Orang Asli yang menjaga kawasan itu..



 Dua jam berikutnya trek agak pacak dan ada sebahagian trek terpaksa menggunakan tali untuk memanjat.. Masa normal dari Masjid An Nur ke tapak khemah Kem Lebah mengambil masa sekitar 3 jam lebih.. Berehat sekejap bagi menikmati udara segar dan penat lelah mendaki selama 3 jam...  Tapak  di Kem Lebah agak luas dan rata sehingga boleh memuatkan pendaki sekitar 100 orang dalam satu masa.. Sape-sape berhajat nak camping mmg best la.. Jauh ngan org....  Punca air pula terletak berhampiran tapak khemah.. Senang mendaki utk mendapatkan keperluan air utk memasak..



Jam 12 Tgh hari hakak dan rakan-rakan gerak menuju ke Puncak yang mengambil masa 1 Jam.. Akhirnya tiba Jam 1 Tgh.. Alhamdulilah selamat semuanya..


Beirut Gunung Bujang Melaka


Winn.... Tahniah untuk Diri Sendiri


Terbalik lah pulokkk



Bertamuku ke pergunungan ini
Membuka sejarah gembira
Disambut paluan angin
Melambai dan menggamit
Awan bersila menanti hadirku
Berbicara mesra
Sekejap sayup
Sekejap keras

Dinihari itu
Hatiku terjaga
Lupa bertahajud syukur
Lupa anugerah hidupku
Lupa hadirMu
Yang membenarkan
Perjalananku ke kaki gunung ini

Tuhanku
Gemersik cerita daripada gunung
Sesekali ditampar awan malam
Bergetar masuk ke kaca rupaku
Menjadikan aku lebih kerdil
Lebih kerdil daripada semalam

Tuhanku
Kesejukan cinta di pergunungan ini
Jadikan aku seorang musafir
Yang terpesona
Yang terleka
Yang terlena
Diulit cerita daripada gunung


Semoga Berjumpa Lagi


No comments:

Post a Comment

Gunung Rajah VIA KKB Daypack

Assalamualaikum Hikers...   Kali ni hakak pergi ke Gunung Rajah VIA Kuala Kubu Bharu... Bila ingat kembali, masa zaman dulu naik Gunung Ra...