Thursday 25 December 2014

Semangat Si Pendaki Gunung


  Mengapa pilih Gunung ?? Aku rasa puas bila sampai di puncak. Ntah kenapa kalau aku tak mendaki, aku rasa tak puas dalam hidup. Hidup aku tak lengkap. Aku dapat lihat keindahan alam sepanjang perjalanan aku. Semangat yang ada dan semangat dari buddy ku, aku berjaya sampai ke puncak. Alhamdulillah aku berjaya setiap kali pendakian aku bermula.

Kalau mental kita lemah, takut pada rintangan , tidak yakin pada diri sendiri, maka apa yang kita inginkan pasti akan terkandas ditengah jalan. Hanya dengan mental dan tekad yang kuat, mempunyai komitmen untuk tetap berjuang, barulah kita dapat sampai di puncak dengan penuh bangga.

KATA - KATA SEMANGAT SI PENDAKI GUNUNG
Nobody climbs mountains for scientific reasons. Science is used to raise money for the expeditions, but you really climb for the hell of it 
(Tak seorang pun mendaki gunung untuk alasan yang rasional. Rasionalitas dipakai untuk mengumpulkan dana expedisi tapi sebenarnya kamu mendaki cuman untuk senang-senang belaka)
Edmund Hillary

Mountains are not fair or unfair - they are just dangerous
(Gunung bukannya adil atau tidak adil - hanya berbahaya saja)
Reinhold Messner, Tyroll seven summitter

Unusual travel suggestions are dancing lessons from God
Kurt Vonnegut, American writer

The mountains will always be there, the trick is to make sure you are too. 
Hervey Voge

You've climbed the highest mountain in the world. What's left ? It's all downhill from there. You've got to set your sights on something higher than Everest.  
Willi Unsoeld, First American Everest Summitter

Near the foot of the mountain we visited a yogi who dwelled in a hollow tunneled beneath a boulder. He pondered our notion of climbing Shivling and said: "First travel, then struggle, finally calm. 
Greg Child, Australian born American Climber/Adventure photographer&author
 
 - You guys going up ? - Yes, yes, we go up - You may be going a lot higher than you think! 
(- Kalian mau ke atas? -Ya ya kami mau ke atas.- Kayanya kalian mungkin akan pergi ke tempat yang lebih tinggi dari yang kalian pikirkan(akhirat))
Don Whillans (British mountaineer), to a Japanese party, while descending Eiger

No comments:

Post a Comment

Gunung Rajah VIA KKB Daypack

Assalamualaikum Hikers...   Kali ni hakak pergi ke Gunung Rajah VIA Kuala Kubu Bharu... Bila ingat kembali, masa zaman dulu naik Gunung Ra...