Sunday 17 May 2015

Susunan Barang Dalam Beg Hiking


Tips bagaimana untuk mengisi barang dan bekalan ke dalam Beg Galas.. Jangan pilih Beg Galas (saya tidak mahu memberikan jenama) tak kisah pilih apa pun.. Tetapi pilihlah berdasarkan seperti di bawah :

1. Ringan dan tahan lasak
2. Selesa untuk dibawa - kebiasaannya berframe yang akan mengikut bentuk badan.
3. Kedudukan tali yang tidak menghalang pernafasan
4. Kalis air
5. Beg untuk trekking seeloknya mempunyai poket-poket untuk mengisi barang sampingan.
6. Beg yang tidak berpoket sesuai untuk mendaki





Cara mengisi barang :

Bahagikan beg kepada tiga bahagian :

Bahagian bawah sekali - Isikan dengan barang yang ringan

Bahagian tengah - Isikan dengan barang yang sederhana berat

Bahagian Atas - Isikan dengan barang yang paling berat

Tips untuk Anda: Di bahagian atas juga hendaklah diletakkan barang-barang yang akan sentiasa digunakan semasa trekking seperti tuala dan makanan ringan. Cara susun pun ada seni juga. Kedudukan barang berat, separuh berat, ringan, keperluan penggunaannya penting. Sleeping bag jika basah akan memberatkan backpack. So untuk keselamatan ketika menyeberangi sungai atau hujan. Masukkan plastik sampah tebal 2 lapis dalam beg anda, kemudian barulah susun barang seperti di atas. pastikan masing2 berbungkus dan diikat bagi mengelakkan barang makan rosak dan basah.

 
Contoh susunan Barang-barang dalam beg



Bagi beg yang berpoket-poket, isikan poket dengan botol minuman atau apa jua yang sentiasa perlu digunakan sepanjang masa Hiking. Selitkan barang-barang yang kita perlukan. Contoh Coklat, kamera dan hp. Sekiranya ada lagi barang yang perlu dibawa, ikatlah sama ada di luar bahagian atas atau di bawah beg. Jangan dibiarkan barang bergayutan dan berayun. Menggangu untuk kita berjalan dan Hayunan barang diluar beg akan mengganggu momentum perjalanan dan akan menjadi beban yang membuat kita berasa sangat letih.


Untuk air minuman hendaklah gunakan botol yang tidak boleh pecah, kecil. dan sentiasa diisi penuh supaya air tidak berkocak. Air yang berkocak juga boleh menjejaskan momentum.



Cara menyandang beg :

Bahagian bawah beg hendaklah di paras atas punggung dan di bahagian atas pula jangan melebihi paras atas kepala.







ok, semoga dapat membantu para hikers...
-Diella Hasan-


 

No comments:

Post a Comment

Gunung Rajah VIA KKB Daypack

Assalamualaikum Hikers...   Kali ni hakak pergi ke Gunung Rajah VIA Kuala Kubu Bharu... Bila ingat kembali, masa zaman dulu naik Gunung Ra...