Sunday 22 December 2019

Gunung Fakir Terbang

GUNUNG FAKIR TERBANG

Gunung Fakir Terbang mempunyai ketinggian 574 /1,883ft terletak berhampiran Tasik Pedu memberikan panorama menarik tasik pedu ketika di puncak, Gunung Fakir Terbang yang terletak diatas sempadan negara Malaysia/Thailand.


PERHUBUNGAN:

Untuk sampai ke Tasik Pedu ada beberapa jalan yang membawa anda kesini antaranya adalah jika anda dari Ipoh (282KM, mengambil masa 3jam 41minit), Kuala Lumpur (483KM dengan masa memandu 5jam 58minit) dan dari Pulau Pinang (167KM mengambil masa 2jam 33minit) untuk sampai ke Tasik Pedu.
MASA PENDAKIAN:
Untuk sampai ke puncak fakir terbang dengan keadaan trek yang mencabar ianya mengambil masa hampir 4jam dan menurun hampir 3 jam.
LAIN-LAIN:
1. Tiada kemudahan air di atas puncak, perlu membawa bekalan air secukupnya mengikut kegunaan masing-masing.
2. Campsite yang luas boleh menampung lebih kurang 20 ke 50 orang pada suatu masa.

CABARAN TREK : 7/10
Masa Naik : Peringkat awal melalui kawasan semak samun dan lalang. Uhhhhh...hati-hati ye, banyak najis babi hutan. Kemudian melalui trek hutan berbukit dan masih tidak mencabar tetapi banyak gak pacat terutama waktu hujan.Kemudian akan melalui hutan buluh dan akan sampai kawasan trek yang berbatu dan akan melalui gua.Bila dah sampai laluan batu ni, maka bermula la pendakian yang lebih mencabar dan pacak 80 - 90 darjah. Kat sini pun, dah ada view-view yang menarik. Lebih kurang 30 - 40 minit memanjat laluan berbatu ni, akhirnya sampai la ke PUNCAK Gunung Fakir Terbang.
Masa Turun : Laluan berbeza. Masa turun ni laluan agak mencabar gak sebab melalui laluan tanah batu yang tak stabil. Silap pijak batu, memang berguling-guling le batu tu jatuh ke bawah. Kene hati-hati, takut orang bawah kene batu. Keseluruhannya,  banyak menggunakan laluan sungai yang berbatu, licin dan berpacat




KEUNIKAN GUNUNG 
FAKIR TERBANG :
1) PUNCAK GUNUNG : Wow...Maha Suci Allah. Pemandangan cukup menakjubkan berlatarbelakangkan TASIK PEDU dan GUNUNG-GANANG kemudian dengan angin gunung yang agak bertiup kuat yang sangat menenangkan. Kawasan hutan pokok renek dan amat sesuai untuk camping.

2) Di kawasan PUNCAK juga didasari hampir sepenuhnya batuan konglomerat yang dikenali sebagai Lapisan Saiong yang terbentuk kira-kira 2.58 - 66 juta tahun lalu. Uhuuu...rase macam masuk kawasan Jurassic Park le pulak.

3) Gunung Fakir Terbang merupakan sempadan Malaysia dan Thailand. Kalau sampai puncak, memang ada tanda sempadan Malaysia-Thailand.

4) Boleh menikmati pemandangan TASIK PEDU semasa perjalanan menaiki bot.
CUACA :
Waktu siang, cuacanya panas. Perlu bawak air secukupnya. Kalau waktu malam, difahamkan cuacanya agak sejuk dan berangin dan pemandangan puncaknya cukup menakjubkan. Subhanallah

Misteri Nusantara di 

banjaran Singgora


Terbongkarlah kisah menarik di punjak Gunung Fakir Terbang yang selama ini hanya di hikayatkan oleh warisan tua sedangkan ianya perlu di selongkarkan oleh pendita Misteri Nusantara kerana menerusi saluran ini hebahannya di yakini generasi terkini.misteri kewujudan

Gunung Fakir Terbang ini terjawab setelah dihikayatkan oleh generasi tua yang menyatakan bagaimana seorang fakir miskin boleh mencapai cita-citanya untuk pergi menunaikan fardu haji di Baitullah (Mekah) setelah sekian lama bertapa di gunung tersebut.


👭Sistem buddy atau teman 👬


Sistem buddy atau sistem berteman sangat penting dalam kebanyakkan aktiviti outdoor terutama hiking.

Samada anda mengikuti trip kelolaan syarikat outdoor, kumpulan hiking ataupun trip kawan-kawan, sistem buddy tidak sepatutnya diabaikan.

Hampir kesemua trip kelolaan syarikat atau kumpulan hiking hanya menyediakan guide, sweeper dan krew untuk tugas-tugas tertentu. Tugas itu tidak termasuk menyediakan buddy atau teman yang boleh berjalan sambil memimpin tangan anda dari bawah hingga ke puncak. 


Membawa dan mencari buddy adalah tugas setiap hiker samada kawan rapat, suami, adik beradik atau sesiapa sahaja yang anda percayai.


Tips jika anda tiada buddy atau teman.

1. Jalan laju cucuk guide 

2. Jalan perlahan santai bersama-sama sweeper
3. Cari seseorang di kalangan hiker dalam trip yang sama yang boleh anda percayai untuk jadi buddy anda. Seeloknya dari jantina yang sama
4. Cuba rapatkan jarak anda dengan yang lain

Tiada istilah anda ditinggalkan jika di hadapan anda terdapat guide dan di belakang anda ada sweeper atau krew.

No comments:

Post a Comment

Gunung Rajah VIA KKB Daypack

Assalamualaikum Hikers...   Kali ni hakak pergi ke Gunung Rajah VIA Kuala Kubu Bharu... Bila ingat kembali, masa zaman dulu naik Gunung Ra...